Tips voor bewegen en sporten: verbeter uw weerstand tegen het coronavirus


 
Zitten en liggen: dodelijk vermoeiend!
De wetenschap bewijst het keer op keer: zitten en liggen is schadelijk voor de gezondheid. Soms zitten en liggen we meer dan 10 uur op een dag. Voor de televisie, achter de computer, tijdens het lezen of muziek luisteren en in de auto of (rol)stoel.
 

Waarom bewegen?

 
Door bewegen houdt u uw hart, longen en bloedvaten gezond. Daarmee verkleint u de kans op het krijgen van chronische zieken als hart en vaatziekten en diabetes. U verhoogt uw weerstand en bent daardoor beter toegerust om infecties bij virussen te bestrijden. U traint met bewegen ook de spieren, deze worden sterker en dat is gunstig voor botten en gewrichten. En u verkleint hiermee ook het risico op vallen. Uit onderzoek blijkt dat bewegen ook gunstig is voor de geestelijke gezondheid (depressie) en het gaat overgewicht tegen.
 

Alle beweging helpt!


Een paar simpele tips:
  • Ga in elk uur zitten in ieder geval 2 tot 3 keer minstens 2 minuten staan en lopen.
  • Ga alleen voor de televisie zitten als u een programma echt wilt zien.
  • Ga zitten op een hometrainer.
  • Ga staan bij dingen die u normaal aan een tafel doet vanuit een stoel, bijvoorbeeld krant lezen of puzzelen.
  • Neem vaker de trap, met of zonder hulpmiddelen voor extra beweging. Zie ook onze tips voor een veilige trap.
  • Laat de rolstoel staan als u nog met de rollator ergens kan lopen.
  • Stap een halte eerder uit de bus en loop naar huis.
  • Tips met duidelijke uitleg en foto’s voor bewegen in huis als u wat ouder bent vindt u op de beweegposter.
  • Een handig hulpmiddel bij bewegen met een handicap is de beweegwaaier, ontwikkeld door: Zo kan het ook! Het landelijk programma van het Nationaal Kenniscentrum Gehandicaptensport. 
Voor iedereen geldt: beweeg genoeg
In de beweegnorm staat hoeveel u moet bewegen. Meer over de beweegnorm op www.allesoversport.nl.
 

Bewegen en dementie


Op de website van Kenniscentrum Sport en Bewegen is een beweegprogramma te vinden voor mensen met dementie. In de beweeggids vindt u beschrijvingen van oefeningen met heldere uitleg in diverse filmpjes.
 

Een beperking is geen drempel!


Er zijn 50.000 actieve sporters met een beperking in Nederland. Wilt u weten uit welke sporten u kunt kiezen? Kijk op Sporten met een Handicap van Gezondheidsnet.
 

Hulpmiddelen en sporten


Er bestaan veel hulpmiddelen om te gaan bewegen en sporten, zoals speciale sportrolstoelen, hardloopprothesen, zwemkleding bij incontinentie. De Hulpmiddelenwijzer helpt u om goede hulpmiddelen bij sport en beweging te kiezen.

Lees meer over vergoedingen voor hulpmiddelen en sporten.
 

Handige websites

 

Heeft u een vraag over corona?

 

De uitbraak van het coronavirus heeft grote gevolgen voor de langdurige zorg. Heeft u een vraag, suggestie of idee voor ons? Stuur deze dan in via dit formulier.

 

Bedankt voor uw feedback!

Met uw feedback kunnen we onze website nog beter maken. Klik op het kruisje om verder te gaan.

Deel deze pagina

U kunt hier meer informatie vinden over het delen op social media. Door te klikken op één van onderstaande knoppen wordt u direct doorverwezen naar de betreffende social media.

Facebook Twitter LinkedIn

Bedankt voor uw feedback!

Zou u ons een toelichting willen geven op de feedback?
Klik hier voor het formulier