Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Beeldschermzorg

Beeldschermzorg is een vorm van zorg op afstand, waarbij u thuis een beeld- en geluidverbinding heeft met een zorgverlener. Zorgverleners gebruiken ook beeldschermzorg om samen met u in contact te staan met een gespecialiseerd zorgverlener, bijvoorbeeld bij wondzorg op afstand. Beeldschermzorg heeft specifieke programma's voor mensen met een chronische aandoening, zoals COPD, hartfalen of diabetes. Beeldschermzorg heet ook wel beeldzorg, telezorg of zorg op afstand.

Inhoud

    Inhoud

    Laatst bijgewerkt op: 14-09-2023

    Waarvoor dient beeldschermzorg?

    Met beeldschermzorg spreekt u met een zorgverlener die u op het scherm ziet. U hoeft niet de deur uit voor een consult of controle. Dat bespaart tijd en kosten voor u, uw mantelzorger en voor de zorg. Met beeldschermzorg kunt u ook bij ernstige aandoeningen langer thuis blijven wonen.

    Hoe werkt beeldschermzorg?

    U communiceert via een beeldscherm, microfoon en camera met een zorgverlener.

    YouTube video thumbnail

    Belangrijk om te weten

    • U heeft een beveiligde internetverbinding nodig.
    • U kunt beeldschermzorg combineren met allerlei veiligheidsfuncties, zoals personenalarmering en inbraakalarm (domotica).

    Productoverzicht

    Wordt het vergoed?

    U krijgt het hulpmiddel (gedeeltelijk) vergoed omdat het onder de basisverzekering valt en opgenomen is in het reglement hulpmiddelen. U vindt dit reglement op de website van uw zorgverzekeraar. Neem voor aanschaf contact op met uw zorgverzekeraar.

    Meer over de Zorgverzekeringswet

    Hoe te verkrijgen?

    Hulpmiddelen vanuit de Zorgverzekeringswet

    In de Zorgverzekeringswet (ZvW) staat beschreven welke hulpmiddelen voor vergoeding uit het basispakket in aanmerking komen. Bekijk het overzicht op de website van Zorginstituut Nederland.
    De hulpmiddelen die vergoed worden vindt u in het Reglement Hulpmiddelen op de website van uw verzekeraar. Let op! Dit Reglement Hulpmiddelen kan verschillen per zorgverzekeraar. In het reglement staan de voorwaarden zoals de hoogte van de vergoeding, de eigen bijdrage, vervanging, wijziging of reparatie van een hulpmiddel, gebruikstermijnen en de kwaliteitseisen.

    Wie bepaalt of beoordeelt het?

    • De zorgverzekeraar beoordeelt in het individuele geval of een verzekerde in aanmerking komt voor (redelijkerwijs is aangewezen op) het aangevraagde hulpmiddel. De zorgverzekeraar kan het hulpmiddel in eigendom van de verzekerde geven of uitlenen.
    • De zorgverzekeraar kan voorwaarden stellen aan het vergoeden van hulpmiddelen. Bijvoorbeeld dat vooraf toestemming nodig is van de zorgverzekeraar. Of dat bij de aanvraag van een hulpmiddel een voorschrift of toelichting nodig is van een behandelend arts.

    Afhankelijk van het soort zorgpolis kan een verzekerde:

    •  Zelf kiezen waar hij het hulpmiddel haalt.
    •  Kiezen uit leveranciers die een contract met de zorgverzekeraar hebben.
    • Richtlijnen vinden over bijvoorbeeld vervanging, wijziging of reparatie van een hulpmiddel en gebruikstermijnen.

    Informatie

    Komt u er niet uit? Bezoek dan het informatie- en adviespunt het Juiste loket|Regelhulp (Ministerie van VWS).

    Meer informatie

    Vragen of opmerkingen

    De Vilans Hulpmiddelenwijzer verkoopt geen hulpmiddelen. Kijk voor meer informatie op: Waar kan ik het hulpmiddel kopen?

    Heeft u een vraag? Kijk bij de veelgestelde vragen (FAQ's). Staat uw antwoord daar niet bij, dan kunt u ook contactBeeldschermzorg met ons opnemen.

    Wilt u blijvend betrokken zijn bij de Hulpmiddelenwijzer? Geeft u dan op voor ons Hulpmiddelenwijzer-panel. Uw mening doet ertoe!

    Gerelateerde hulpmiddelen

    Gerelateerde 'Handig om te doen's

    Deel deze pagina via: