Dagstructuurrobot

Dagstructuurrobots helpen bij persoonlijke dagplanning. Deze dagstructuurrobots ondersteunen regelmaat door bijvoorbeeld dagelijkse handelingen en afspraken te onthouden en u op de juiste momenten een seintje te geven dat u iets moet doen of dat er bezoek komt.

Waarvoor dient een dagstructuurrobot?

Dagstructuurrobots werken goed bij mensen die een cognitieve beperking hebben, bijvoorbeeld door NAH, dementie of psychische aandoeningen. Dagstructuurrobots bieden een herinnering (seintje) als er iets moet gebeuren. Denk aan een doktersafspraak, bezoek van een familielid of thuiszorgmedewerker, boodschappen doen, douchen, eten of drinken. Hierdoor kunt u langer zelfstandig een regelmaat vasthouden en zelfstandig dagelijkse ‘dingen’ (ADL) blijven doen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat een dagstructuur robot ook voor gezelligheid in huis zorgt: de gesproken berichten doorbreken de stilte in huis.

Hoe werkt het?

Er bestaan verschillende dagstructuurrobots in Nederland. Alle dagstructuurrobots bestaan uit een app en een fysieke robot die met elkaar in verbinding staan. De app is een soort agenda waar mantelzorgers of zorgverleners berichtjes kunnen opschrijven die op een vooraf ingepland tijdstip door de robot worden uitgesproken. Zo kan de mantelzorger of zorgverlener (en soms ook nog de zorgvrager zelf) op een geschikt moment makkelijk alle herinneringen in de app zetten. De berichtjes moeten zo worden geschreven dat ze goed aansluiten bij de belevingswereld van de zorgvrager. De app gebruikt u met een computer, smartphone of tablet.
De tastbare robot komt in verschillende vormen voor. De robot staat bij de zorgvrager in huis en spreekt daar de herinneringen uit. Sommige robots hebben ook een spraakfunctie, zodat de robot op een beperkt aantal vragen kan reageren.

Belangrijk om te weten

  • Mensen die slechthorend zijn, kunnen de herinneringen van de dagstructuurrobots soms niet horen.
  • Voor mensen met dementie is de dagstructuurrobot vooral handig in het begin en midden stadium. In het laatste stadium is vaak het kortetermijngeheugen aangetast zodat iemand de herinnering (te) snel weer vergeet.
  • Let goed op de software die een dagstructuur robot gebruikt. Sommige gebruiken ‘open’ programma’s. Meer informatie en tips rondom privacy en het internet op de website van de Consumentenbond.
  • Er is een nieuwe dagstructuur robot in ontwikkeling, die nu alleen nog in gebruik bij Philadelphia is: robot phi.

Productoverzicht dagstructuurrobots

  • Bekijk een onafhankelijke overzicht van de in Nederland beschikbare dagstructuurrobots.

  • Billy-Billy

    Fabrikant: Zorabots

     Billy-Billy

    Billy-Billy is een pratende (interactieve) robot in de vorm van een bloempot die kan helpen bij het verzorgen van planten of kruiden. Sensoren houden bij hoeveel water en licht de plant in de bloempot nodig heeft. 

    Daarnaast kan Billy-Billy herinneringen en afspraken uitspreken. En ook om op gevraagde momenten het weerbericht, nieuwsberichten en de agenda voor te lezen.

    Waarvoor dient Billy-Billy?

    U gebruikt de Billy-Billy om mensen met een cognitieve beperking of mensen die het lastig vinden om een planning vast te houden (zoals mensen met dementie, autisme of een verstandelijke beperking) een steuntje te geven bij het onthouden van dagelijkse handelingen, afspraken en het ondernemen van activiteiten.

    Hoe werkt Billy-Billy?

    Billy-Billy is een interactieve bloempot: door sensoren in de bloempot vangt de Billy-Billy onder andere op hoe warm een ruimte is en hoeveel licht er binnenkomt. De sensoren in de bloempot werken zodra de stroomvoorziening naar de bloempot is aangesloten. De bloempot zegt wat de plant nodig heeft en vraagt daarmee om actie, bijvoorbeeld watergeven. 

    Als u een dagstructuur wilt aanbrengen, moet er verbinding worden gemaakt met de wifi. Op deze manier kunt u via uw computer een Google-agenda en het platform (webapplicatie) koppelen. U gebruikt de Google-agenda om afspraken en herinneringen in te plannen. Deze agenda kan beheerd worden door zorgprofessionals, mantelzorgers of de gebruiker zelf. 

    Via het platform ziet u hoe goed er voor de plant gezorgd wordt. Bovendien kunnen zorgprofessionals of mantelzorgers tekstberichtjes sturen via het platform. 

    Billy-Billy kan door spraakherkenning ook reageren op een aantal vragen. Zo kan de Billy-Billy het weerbericht, agenda en sms’jes voorlezen en de hoofdpunten in het nieuws opsommen.
     

    Richtprijs

    Er zijn eenmalige kosten:

    • Aanschafprijs van ongeveer €289 - €370

    Wordt het vergoed?

    • Via teruggave Belastingdienst.
    • Vanuit de Nza is er voor zorgaanbieders per 1 januari 2020 ook de mogelijkheid om 6,5 uur per maand per cliënt te declareren voor technologische ondersteuning. Hierover moet elke zorgaanbieder wel apart afspraken maken met zorgverzekeraar. Vraag bij uw zorgaanbieder na wat de mogelijkheden zijn.
    • Daarnaast bestaan er soms ook andere mogelijkheden bij gemeenten en zorgaanbieders. Maar dit is afhankelijk van hun beleid. Bespreek dit met een Wmo-consulent, wijkteam van de gemeente of het Sociaal Plein.

    Productspecificaties

    • Dit product is speciaal ontwikkeld voor het verzorgen van planten en kruiden.
    • Als u Billy-Billy aansluit op internet, kan de robot het weerbericht, de agenda en sms’jes voorlezen en de hoofdlijnen van nieuwsberichten opsommen.
    • Heeft internet nodig (via wifi)
    • Heeft alleen een webapplicatie
    • Privacy: maakt gebruik van Google
    • Android-app

    Meer informatie

  • Robot Maatje

    Fabrikant: smartrobot.solutions

     Robot Maatje

    Robot Maatje is een sprekende (interactieve) robot die structuur in de dag aanbrengt en u daarbij helpt door herinneringen te geven. De robot ondersteunt ook het bewegen en opzetten van liedjes. Door het instellen van een Android-app kan de robot ingeplande teksten en muziek afspelen. Ook kan Robot Maatje reageren op de gebruiker door de ingebouwde camera en voice-software.

    Waarvoor dient Robot Maatje?

    Robot Maatje wordt gebruikt om mensen met een cognitieve beperking of mensen die het lastig vinden om een planning vast te houden (zoals mensen met dementie, autisme of een verstandelijke beperking) een steuntje te geven bij het onthouden van dagelijkse handelingen, afspraken en het doen van activiteiten.

    Hoe gebruik je Robot Maatje?

    Robot Maatje is een robot gevormd als een klein mensje. Als u Robot Maatje wilt gebruiken, moet de robot verbinding maken met de wifi of een sim-kaartje hebben. Op uw Android-telefoon downloadt u de app ‘smart-robot’. Daarmee koppelt u de robot aan de app. In deze app kunt u de agenda beheren, herinneringen en bewegingsoefeningen instellen. U kunt in deze app ook QR-codes aanmaken om een bepaald spelletje met Robot Maatje te spelen. De camera van Robot Maatje leest deze code en start het gekozen spel. Robot Maatje heeft ook voice-herkenning (Google-software) hierdoor is het mogelijk om de agenda op te vragen en interactieve gesprekjes te voeren met de robot.

    Richtprijs

    Er zijn eenmalige aanschafkosten en een jaarabonnement. 

    • Aanschafprijs van ongeveer €1500 (incl. een uur uitleg) 
    • Jaarprijs €490 voor de licentie

    Wordt het vergoed?

    • Via teruggave Belastingdienst.
    • Vanuit de Nza is er voor zorgaanbieders per 1 januari 2020 ook de mogelijkheid om 6,5 uur per maand per cliënt te declareren voor technologische ondersteuning. Hierover moet elke zorgaanbieder wel apart afspraken maken met zorgverzekeraar. Vraag bij uw zorgaanbieder na wat de mogelijkheden zijn.
    • Daarnaast bestaan er soms ook andere mogelijkheden bij gemeenten en zorgaanbieders. Maar dit is afhankelijk van hun beleid. Bespreek dit met een Wmo-consulent, wijkteam van de gemeente of het Sociaal Plein.

    Productspecificaties

    • Door het kleine formaat en 4G-kaartje is de robot makkelijk mee te nemen. 
    • Kan bewegingen maken en is daardoor ook geschikt voor bewegingsoefeningen.
    • Maakt eigen (bewegings)interacties via de webapp en QR-kaartjes.
    • Heeft een ingebouwde camera.
    • Luistert continu, hoeft niet geactiveerd te worden.
    • U heeft internet nodig (via wifi of simkaart).
    • Platform via website en Android-app ‘smartrobot’. 
    • Privacy: maakt gebruik van Google.

    Meer informatie

  • Tessa

    Fabrikant: Tinybots

     Tessa

    Tessa is een pratende (interactieve) robot die structuur in de dag aanbrengt en u daarbij helpt door herinneringen te geven. De robot ondersteunt ook bewegen en het opzetten van liedjes. U stelt de app in op uw computer en programmeert teksten en muziek die de Tessa-robot vervolgens uitspreekt of afspeelt.

    Waarvoor dient Tessa?

    Tessa wordt gebruikt om mensen met een cognitieve beperking of mensen die het lastig vinden om een planning vast te houden (zoals mensen met dementie, autisme of een verstandelijke beperking) een steuntje te geven bij het onthouden van dagelijkse handelingen, afspraken en het doen van activiteiten.

    Waar rekening mee te houden?

    • Lees de ervaringen van mensen met een dagstructuurrobot (Tinybot Tessa) in huis is het onderzoek Een stem in huis (2018) van Hogeschool Windesheim.
    • Tessa wordt ingezet door meer dan 70 zorgorganisaties in Nederland.

    Hoe werkt Tessa?

    De gesproken teksten voor Tessa worden ingesteld via een app. Deze app is te gebruiken via smartphone, tablet of computer en wordt meestal gebruikt door mantelzorgers en zorg- of welzijnsprofessionals. De berichten kunnen alles bevatten. Maar voor gesloten vragen is er een extra functionaliteit. Hierbij is het mogelijk om een antwoord van de gebruiker van de Tessa te registreren. De reactie wordt ook geregistreerd in de webapp. Dit kan een check zijn voor de mantelzorger en/of zorgprofessional of iemand na een herinnering actie heeft ondernomen. Dit is bijvoorbeeld handig bij een herinnering voor het nemen van medicijnen of om te gaan eten en drinken. 

    De Tessa kan ook op ingeplande momenten een suggestie doen om muziek te luisteren. Vervolgens kan Tessa deze muziek ook afspelen. Dit helpt om de stilte in huis te doorbreken. ​Tessa beschikt over een zogeheten bevestigingsfunctionaliteit die aangezet kan worden. De gebruiker van de robot kan met ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden op een vraag. De beheerder van de app ziet dan ook of er wordt gereageerd op die vraag en kan een reactie instellen via een script.
     

    Ervaringsverhalen van mensen met dementie met Tinybot Tessa
    Ervaringsverhalen van mensen met dementie met Tinybot Tessa (bron: Tinybots)

    Richtprijs

    Er zijn eenmalige aansluitingskosten en een maandabonnement. 

    • Aanschafprijs van ongeveer €300 (2019)
    • Jaarprijs variërend per abonnementsvorm van €435 - €588 (2019)

    Wordt het vergoed?

    • Via teruggave Belastingdienst.
    • Vanuit de Nza is er voor zorgaanbieders per 1 januari 2020 ook de mogelijkheid om 6,5 uur per maand per cliënt te declareren voor technologische ondersteuning. Hierover moet elke zorgaanbieder wel apart afspraken maken met zorgverzekeraar. Vraag bij uw zorgaanbieder na wat de mogelijkheden zijn.
    • Daarnaast bestaan er soms ook andere mogelijkheden bij gemeenten en zorgaanbieders. Maar dit is afhankelijk van hun beleid. Bespreek dit met een Wmo-consulent, wijkteam van de gemeente of het Sociaal Plein.

    Productspecificaties

    • Heeft bevestigingsfunctionaliteit die aangezet kan worden. De gebruiker van de robot kan met ‘ja of nee’ antwoorden op een vraag. De beheerder van de app ziet dan ook of er wordt gereageerd op die vraag.
    • U heeft internet nodig (via wifi of simkaart). 
    • Privacy: maakt gebruik van gesloten softwaresysteem. 
    • Webapplicatie.

    Meer informatie

    • Bekijk de website van de producent: www.tinybots.nl.
    • In het project eWare wordt Tinybot Tessa gekoppeld aan leefstijlmonitoring.

Verder zoeken

U kunt meer informatie over dit hulpmiddel via Google vinden.
Laatst herzien op 27 augustus 2020

Tips van gebruikers

Andere hulpmiddelen bij Communicatie

 

Ook iets voor u?

 
 

Extra informatie

Voor onafhankelijke informatie over ziekte en gezondheid.
Voor onafhankelijke informatie over vergoedingen en regelingen.

Bedankt voor uw feedback!

Met uw feedback kunnen we onze website nog beter maken. Klik op het kruisje om verder te gaan.

Deel deze pagina

U kunt hier meer informatie vinden over het delen op social media. Door te klikken op één van onderstaande knoppen wordt u direct doorverwezen naar de betreffende social media.

Facebook Twitter LinkedIn

Bedankt voor uw feedback!

Zou u ons een toelichting willen geven op de feedback?
Klik hier voor het formulier