Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Rolstoelbus

Wilt u als gebruiker van een rolstoel of scootmobiel meerijden in een auto? En kan dat niet in een personenauto? Dan bestaat er de rolstoelbus, die u en uw rolstoel of scootmobiel veilig vervoert. De rolstoel of scootmobiel blijft bij ongelukken, plotseling remmen of het nemen van een scherpe bocht veilig vastzitten. 

Als u niet meer kunt lopen, blijft u tijdens de reis zitten in uw rolstoel. Gespecialiseerde bedrijven passen de rolstoelbus aan naar uw wens. Hieronder valt een voorziening om in en uit de bus te komen, zoals losse of bedienbare oprijplaten of -goten en liften. Een veilig vastzetsysteem voor uw rolstoel of scootmobiel is essentieel. Voorbeelden van andere aanpassingen: extra ramen of isolerende bekleding.

Inhoud

    Inhoud

    Hoe werkt een rolstoelbus?

    U rijdt of wordt gereden in en uit de rolstoelbus via een platform of oprijgoten. Of dat gebeurt met een lift. De rolstoel of scootmobiel wordt volgens voorschrift (!) vastgezet in de rolstoelbus. Als u nog kunt lopen, gaat u meestal op een passagiersstoel zitten (met veiligheidsgordel).

    Belangrijk om te weten

    • Een rolstoelbus kunt u ook huren.
    • Er bestaan aanpassingen waarbij u zittend in een rolstoel zelf rijdt.

    Productoverzicht

    Alternatieven

    • U kunt ook gebruik maken van taxivervoer dat ook als collectief vervoer wordt aangeboden. Zie hiervoor onze pagina: Tips voor vervoer.

    Wordt het vergoed?

    Dit hulpmiddel wordt mogelijk vergoed vanuit de Wmo of de Wlz. Controleer dit via de keuzewijzer op de Hulpmiddelenwijzer. Voor een aanvraag via de Wmo gaat u naar uw gemeente, een aanvraag vanuit de Wlz doet u bij het zorgkantoor. 

    Het hulpmiddel wordt mogelijk vergoed vanuit de Participatiewet of de WIA . Voor een aanvraag via de Participatiewet gaat u naar uw gemeente, een aanvraag vanuit de WIA doet u bij het UWV. Gebruik de informatie van de Hulpmiddelenwijzer voor uw aanvraag/gesprek bij uw gemeente of het UWV. Wacht altijd eerst op toestemming van uw gemeente of het UWV voordat u iets aanschaft of verplichtingen aangaat!

    Meer over Participatiewet en WIA

    Hoe te verkrijgen?

    Hulpmiddelen vanuit de WMO

    Uw gemeente is wettelijk verplicht om te onderzoeken of u ondersteuning nodig heeft. Dit wordt vastgesteld tijdens een 'keukentafelgesprek', u heeft hierbij recht op een Onafhankelijke cliëntondersteuning | Onderwerp | Regelhulp - Ministerie van VWS.

    Het keukentafelgesprek gaat over:

    • Wat u zelf kunt.
    • Of en hoe uw omgeving u kan ondersteunen (mantelzorg).
    • Zorg en ondersteuning die u al ontvangt vanuit andere wetten, bijvoorbeeld de Wet langdurige zorg (Wlz).

    Algemene voorwaarden aan het hulpmiddel

    • U moet het hulpmiddel nodig hebben: u krijgt zorg op maat, maar alleen zorg die écht nodig is, niet meer en niet minder.
    • Er is geen ander, goedkoper hulpmiddel dat even goed werkt.
    • Het hulpmiddel moet goed werken, het voldoet “aan de stand van de wetenschap en praktijk”

    Wie bepaalt of beoordeelt dit?

    De gemeente neemt een besluit door rekening te houden met uw wensen en de uitkomst van het keukentafelgesprek. De gemeente komt met een passende ondersteuning zodat u weer veilig kunt wonen en meedoen aan de maatschappij. U ontvangt een voorstel:

    Ondersteuning vanuit algemene voorzieningen (thuiszorg of dagbesteding) en/of maatwerkvoorzieningen, eventueel via een pgb (woningaanpassingen).

    Informatie

    Komt u er niet uit? Bezoek dan het Informatie- en adviespunt Juiste Loket | Regelhulp - Ministerie van VWS.

    Hulpmiddelen vanuit de Participatiewet en WIA/UWV

    De Participatiewet wordt uitgevoerd door de gemeente. Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. De wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden, ook mensen met een arbeidsbeperking.

    De gemeente kan zorgen voor:

    • Aanpassing van uw werkplek. Uw werkgever kan hiervoor een vergoeding aanvragen bij de gemeente. Het kan gaan om ‘niet-meeneembare voorzieningen’ zoals een traplift of deuren die vanzelf opengaan. Het kunnen ook ‘meeneembare voorzieningen’ zijn. Zoals een aangepaste bureaustoel of een braille-regel voor blinde of slechtziende werknemers.

    Wie bepaalt of beoordeelt het?

    Gemeenten bepalen zelf wat voor hulp zij aanbieden. Hoe de gemeente mensen met een arbeidsbeperking begeleidt naar een baan, ligt vast in de wet en in een gemeentelijke verordening.

    De WIA wordt uitgevoerd door het UWV. De wet is bedoeld voor mensen die door ziekte of een beperking niet of maar gedeeltelijk kunnen werken. Of hulp nodig hebben bij het volgen van scholing of onderwijs.  Werkplekaanpassingen en hulpmiddelen die nodig zijn om werken of onderwijs volgen (weer) mogelijk te maken, kunnen vergoed worden vanuit de WIA. Dat geldt ook voor diensten, bijvoorbeeld een doventolk of taxikostenvergoeding.

    Wie bepaalt of beoordeelt dit?

    • U kunt een voorziening of hulpmiddel (digitaal) aanvragen bij het UWV, eerst wordt er gekeken of UWV bevoegd is om de voorziening uit te delen. Het kan zijn de voorziening via de gemeente of de zorgverzekering moet lopen. Soms moet de werkgever het middel zelf regelen. Hierover ontvangt u schriftelijk een bericht.
    • Als UWV de voorziening of hulpmiddel mag verstrekken, wordt de aanvraag doorgestuurd naar een arbeidsdeskundige en een verzekeringsarts. Zij beoordelen of u er recht op hebt. Zij stellen vast of uw ziekte of beperking u belemmert bij uw werkzaamheden of bij het volgen van onderwijs. Daarnaast kijken ze of de voorziening of het hulpmiddel ook “passend’ is om uw werk goed te (blijven) doen of onderwijs te kunnen volgen.
    • Binnen 8 weken krijgt u bericht of u in aanmerking komt voor de voorziening. Bij een ja, wordt het bestelproces in gang gezet. Is er een technisch hulpmiddel nodig, dan komen de leverancier én de arbeidsdeskundige langs om de situatie te bekijken. Gaat het om een bureau of bureaustoel op maat dan worden meteen de juiste maten opgemeten.

    Informatie

    • Neem voor informatie op maat contact op met de UWV. Of kijk op www.uwv.nl.

    Komt u er niet uit? Bezoek dan het Informatie- en adviespunt Juiste Loket | Regelhulp - Ministerie van VWS.

    Meer informatie

    • Meestal keurt de RDW een aangepaste auto of bus.
    • Wilt u een aanvraag doen via de Gemeente of de Wlz, schakelt u dan een onafhankelijke cliëntadviseur in. Kijkt u hiervoor op Regelhulp.nl.
    • Op CPNederland.nl vindt u een informatie-waaier over aanvraag en gebruik van een kinderrolstoel. U kunt de waaier gratis downloaden maar ook bestellen.

    Vragen of opmerkingen

    De Vilans Hulpmiddelwijzer verkoopt geen hulpmiddelen. Kijk voor meer informatie op: Waar kan ik het hulpmiddel kopen?

    Heeft u een vraag? Kijk bij de veelgestelde vragen (FAQ's). Staat uw antwoord daar niet bij, dan kunt u ook contactRolstoelbus met ons opnemen.

    Wilt u blijvend betrokken zijn bij de Hulpmiddelenwijzer? Geeft u dan op voor ons Hulpmiddelenwijzer-panel. Uw mening doet ertoe!

    • Laatst herzien op: 13-08-2023 

    Gerelateerde hulpmiddelen

    Gerelateerde 'Handig om te doen's

    Deel deze pagina via: