Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Mobiele telefoon bij slechthorendheid

Met mobiele telefoons en smartphones bij slechthorendheid hoort u, met of zonder hoorapparaat, gesprekken en berichten beter. U kunt al met eenvoudige aanpassingen beter gebruik maken van de meeste mobiele telefoons.

Inhoud

    Inhoud

    Waarvoor dient een mobiele telefoon bij slechthorendheid?

    Mobiele telefoons en smartphones bij slechthorendheid maken het mogelijk naar gesprekken en berichten te luisteren zonder dat ze storen met hoorapparaten. U kunt deze telefoons ook gebruiken om ze te horen overgaan of om te luisteren naar een gesprek als u geen hoorapparaten gebruikt.

    Hoe werkt een mobiele telefoon bij slechthorendheid?

    • Zonder hoorapparaten: u gebruikt bepaalde instellingen op uw telefoon die het volume versterken. U kunt ook een beltoon kiezen met een toonhoogte die u hoort. Of de trilfunctie gebruiken die u door trillingen laat voelen dat iemand u belt of een bericht heeft gestuurd. Met gebruik van een headset (oordopjes, oorkussens) kunt u ook zorgen dat u de telefoon en gesprekken beter hoort. Sommige telefoons geven (instelbare) lichtflitsen als ze overgaan.
    • Met hoorapparaten: Het telefoonsignaal van een mobiele telefoon stoort soms met hoorapparaten. Die storing kunt u verhelpen door het gebruik van een ringleiding. U draagt de ringleiding -die verbonden is met uw telefoon- om de hals of achter de oorschelp (inductieplaatje). U kunt ook een draadloze verbinding maken met een hoorapparaat: uw telefoon moet wel zijn uitgerust met bluetooth. De bluetooth ontvanger hangt u om uw hals of maakt u vast aan het hoorapparaat. Als uw telefoon ‘Hearing Aid Compatible (HAC)’ is, heeft u nooit storing. Deze telefoons hebben een T en een M waarde. T betekent dat uw telefoon gebruik kan maken van de T-stand van het hoorapparaat. De M geeft aan dat u de microfoon kunt gebruiken.
    YouTube video thumbnail

    Productoverzicht

    Alternatieven

    Wordt het vergoed?

    Het hulpmiddel wordt mogelijk vergoed vanuit de Participatiewet of de WIA . Voor een aanvraag via de Participatiewet gaat u naar uw gemeente, een aanvraag vanuit de WIA doet u bij het UWV. Gebruik de informatie van de Hulpmiddelenwijzer voor uw aanvraag/gesprek bij uw gemeente of het UWV. Wacht altijd eerst op toestemming van uw gemeente of het UWV voordat u iets aanschaft of verplichtingen aangaat!

    Meer over Participatiewet en WIA

    Hoe te verkrijgen?

    Hulpmiddelen vanuit de Participatiewet en WIA/UWV

    De Participatiewet wordt uitgevoerd door de gemeente. Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. De wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden, ook mensen met een arbeidsbeperking.

    De gemeente kan zorgen voor:

    • Aanpassing van uw werkplek. Uw werkgever kan hiervoor een vergoeding aanvragen bij de gemeente. Het kan gaan om ‘niet-meeneembare voorzieningen’ zoals een traplift of deuren die vanzelf opengaan. Het kunnen ook ‘meeneembare voorzieningen’ zijn. Zoals een aangepaste bureaustoel of een braille-regel voor blinde of slechtziende werknemers.

    Wie bepaalt of beoordeelt het?

    Gemeenten bepalen zelf wat voor hulp zij aanbieden. Hoe de gemeente mensen met een arbeidsbeperking begeleidt naar een baan, ligt vast in de wet en in een gemeentelijke verordening.

    Let op! Vanaf 1 januari 2024 kunnen mensen met een visuele beperking die onder de Participatiewet vallen, bij UWV terecht voor speciale hulpmiddelen en werkvoorzieningen, zoals een voorleeshulp. 

    De WIA wordt uitgevoerd door het UWV. De wet is bedoeld voor mensen die door ziekte of een beperking niet of maar gedeeltelijk kunnen werken. Of hulp nodig hebben bij het volgen van scholing of onderwijs.  Werkplekaanpassingen en hulpmiddelen die nodig zijn om werken of onderwijs volgen (weer) mogelijk te maken, kunnen vergoed worden vanuit de WIA. Dat geldt ook voor diensten, bijvoorbeeld een doventolk of taxikostenvergoeding.

    Wie bepaalt of beoordeelt dit?

    • U kunt een voorziening of hulpmiddel (digitaal) aanvragen bij het UWV, eerst wordt er gekeken of UWV bevoegd is om de voorziening uit te delen. Het kan zijn de voorziening via de gemeente of de zorgverzekering moet lopen. Soms moet de werkgever het middel zelf regelen. Hierover ontvangt u schriftelijk een bericht.
    • Als UWV de voorziening of hulpmiddel mag verstrekken, wordt de aanvraag doorgestuurd naar een arbeidsdeskundige en een verzekeringsarts. Zij beoordelen of u er recht op hebt. Zij stellen vast of uw ziekte of beperking u belemmert bij uw werkzaamheden of bij het volgen van onderwijs. Daarnaast kijken ze of de voorziening of het hulpmiddel ook “passend’ is om uw werk goed te (blijven) doen of onderwijs te kunnen volgen.
    • Binnen 8 weken krijgt u bericht of u in aanmerking komt voor de voorziening. Bij een ja, wordt het bestelproces in gang gezet. Is er een technisch hulpmiddel nodig, dan komen de leverancier én de arbeidsdeskundige langs om de situatie te bekijken. Gaat het om een bureau of bureaustoel op maat dan worden meteen de juiste maten opgemeten.

    Informatie

    • Neem voor informatie op maat contact op met de UWV. Of kijk op www.uwv.nl.

    Komt u er niet uit? Bezoek dan het Informatie- en adviespunt Juiste Loket | Regelhulp - Ministerie van VWS.

    Meer informatie

    Vragen of opmerkingen

    De Vilans Hulpmiddelwijzer verkoopt geen hulpmiddelen. Kijk voor meer informatie op: Waar kan ik het hulpmiddel kopen?

    Heeft u een vraag? Kijk bij de veelgestelde vragen (FAQ's). Staat uw antwoord daar niet bij, dan kunt u ook contactMobiele telefoon bij slechthorendheid met ons opnemen.

    Wilt u blijvend betrokken zijn bij de Hulpmiddelenwijzer? Geeft u dan op voor ons Hulpmiddelenwijzer-panel. Uw mening doet ertoe!

    • Laatst herzien op: 22-10-2023 

    Gerelateerde hulpmiddelen

    Deel deze pagina via: