Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Hoorapparaat

Geluid beter horen en gesprekken volgen. Dat kan met een hoorapparaat. Welke type hoorapparaat u kiest is afhankelijk van wat u nog kunt horen en van uw eigen wensen.

Inhoud

    Inhoud

    Waarvoor dient een hoorapparaat?

    Hoorapparaten maken het mogelijk dat u zonder grote inspanning een gesprek kunt voeren en geluiden kunt horen.

    Hoe werkt een hoorapparaat?

    Een gehoorapparaat versterkt geluid of filtert omgevingsgeluiden weg. Sommige apparaten dempen ook te hard geluid. De meeste hoorapparaten bevestigt u in het oor of achter het oor. U stelt het apparaat naar eigen behoefte in.

    Belangrijk om te weten

    • Hoortoestel categorieën volgens Zorgverzekeraars Nederland keuze protocol.
    • Ongeveer 80% van de mensen met oorsuizen heeft ook gehoorverlies. Specialisten combineren vaak hoortoestelversterking met tinnitusmaskering. Het hoortoestel zelf aanpassen kan ook tinnitusklachten (oorsuizen) verminderen.
    • Een goed afgesteld hoortoestel zorgt dat de drager minder vermoeid raakt van het ingespannen luisteren.
    • Met een streamer kun je het geluid van verschillende bronnen zoals tv, radio en telefoon direct en draadloos op je hoortoestel te ontvangen. Je koppelt de streamer aan bijvoorbeeld de tv waarna deze het geluidssignaal draadloos doorstuurt naar je hoortoestel. Tegenwoordig zijn de meeste hoortoestellen voorzien van een streamer, behorende bij het merk en type hoortoestel. Ook veel solo apparatuur is voorzien van een streamer. Ook zie je steeds meer hoortoestellen die direct gekoppeld kunnen worden aan een bron zoals een mobiele telefoon via bijvoorbeeld bluetooth. Een los kastje zoals een streamer als tussenstation is dan niet nodig. Raadpleeg voor alle mogelijkheden je audicien.

    Productoverzicht

    Uitvoeringen

    Hoorapparaten zijn er in verschillende uitvoeringen:

    • Achter het oor apparaat (AHO). Lichte apparaten die u achter het oor aanbrengt. Het geluid gaat via een slangetje en een oorstukje naar uw gehoorgang. De kleine en lichte AHO met open aanpassing draagt comfortabeler. AHO is ook geschikt bij zwaarder gehoorverlies. Ze zijn eenvoudig te bedienen en te onderhouden en niet erg storingsgevoelig.
    • In het oor apparaat (IHO). Kleine en onopvallende apparaten waarvan de versterker past in de gehoorgang. Ze verhelpen licht tot middelmatig gehoorverlies. Sommige mensen hebben moeite met het inbrengen van dit apparaat.
    • Een cros-toestel (contralateral routing of signals) geeft de geluidssignalen aan de kant van het dove oor door aan het andere goede oor. De geluidssignalen gaan via een draadje of draadloos systeem naar uw goede oor. Als het andere oor slechthorend is, neemt u een bicros-toestel. Dit toestel geeft geluid ook nog eens versterkt door aan het beste oor.
    • Implanteerbare hoorapparaat. Er bestaan drie soorten: een cochleair implantaat (CI), een botverankerd hoortoestel (BAHA of Ponto) en een volledig implanteerbaar hoortoestel.
    • Bluetooth. U kunt hiermee draadloos verbinding maken met andere apparaten zoals de televisie, radio of uw mobieltje. Met een app kunt u de instellingen van uw hoorapparaat aanpassen voor een optimaal geluidskwaliteit in iedere situatie.

    Wordt het vergoed?

    U krijgt het hulpmiddel (gedeeltelijk) vergoed omdat het onder de basisverzekering valt en opgenomen is in het reglement hulpmiddelen. U vindt dit reglement op de website van uw zorgverzekeraar. Neem voor aanschaf contact op met uw zorgverzekeraar.

    Meer over de Zorgverzekeringswet

    Hoe te verkrijgen?

    Hulpmiddelen vanuit de Zorgverzekeringswet

    In de Zorgverzekeringswet (ZvW) staat beschreven welke hulpmiddelen voor vergoeding uit het basispakket in aanmerking komen. Bekijk het overzicht op de website van Zorginstituut Nederland.
    De hulpmiddelen die vergoed worden vindt u in het Reglement Hulpmiddelen op de website van uw verzekeraar. Let op! Dit Reglement Hulpmiddelen kan verschillen per zorgverzekeraar. In het reglement staan de voorwaarden zoals de hoogte van de vergoeding, de eigen bijdrage, vervanging, wijziging of reparatie van een hulpmiddel, gebruikstermijnen en de kwaliteitseisen.

    Wie bepaalt of beoordeelt het?

    • De zorgverzekeraar beoordeelt in het individuele geval of een verzekerde in aanmerking komt voor (redelijkerwijs is aangewezen op) het aangevraagde hulpmiddel. De zorgverzekeraar kan het hulpmiddel in eigendom van de verzekerde geven of uitlenen.
    • De zorgverzekeraar kan voorwaarden stellen aan het vergoeden van hulpmiddelen. Bijvoorbeeld dat vooraf toestemming nodig is van de zorgverzekeraar. Of dat bij de aanvraag van een hulpmiddel een voorschrift of toelichting nodig is van een behandelend arts.

    Afhankelijk van het soort zorgpolis kan een verzekerde:

    •  Zelf kiezen waar hij het hulpmiddel haalt.
    •  Kiezen uit leveranciers die een contract met de zorgverzekeraar hebben.
    • Richtlijnen vinden over bijvoorbeeld vervanging, wijziging of reparatie van een hulpmiddel en gebruikstermijnen.

    Informatie

    Komt u er niet uit? Bezoek dan het informatie- en adviespunt het Juiste loket|Regelhulp (Ministerie van VWS).

    Meer informatie

    Vragen of opmerkingen

    De Vilans Hulpmiddelwijzer verkoopt geen hulpmiddelen. Kijk voor meer informatie op: Waar kan ik het hulpmiddel kopen?

    Heeft u een vraag? Kijk bij de veelgestelde vragen (FAQ's). Staat uw antwoord daar niet bij, dan kunt u ook contactHoorapparaat met ons opnemen.

    Wilt u blijvend betrokken zijn bij de Hulpmiddelenwijzer? Geeft u dan op voor ons Hulpmiddelenwijzer-panel. Uw mening doet ertoe!

    • Laatst herzien op: 07-08-2023 

    Gerelateerde hulpmiddelen

    Gerelateerde 'Handig om te doen's

    Deel deze pagina via: