10 tips voor het kiezen en kopen van hulpmiddelen


Zoekt u een oplossing zodat u kunt blijven doen wat u wilt?

1. Dan begint u met gedetailleerd omschrijven waarvoor u een oplossing zoekt. Bedenk waar u het meeste baat bij heeft, wat u het meest helpt. Misschien kan iemand iets uit handen nemen of u ergens mee helpen. Misschien bestaan er diensten die werk kunnen overnemen, zoals maaltijdverzorging.

2. Maar welk hulpmiddel moet u dan hebben? Welk hulpmiddel werkt het best voor u? U gaat daarom uitzoeken en selecteren en uiteindelijk een product kiezen. Net als wanneer u een televisie of wasmachine moet aanschaffen. Voor een goede aanschaf heeft u inzicht nodig. Inzicht in welke hulpmiddelen kunnen helpen, waar u het hulpmiddel gaat gebruiken (binnen of buiten, in een kleine of grote kamer enz.), hoe vaak en hoe lang. Als u uw antwoorden opschrijft, heeft u een mooi wensenlijstje.

3. Waar vindt u die informatie over hulpmiddelen? Er bestaan deskundigen op het gebied van hulpmiddelen. Meestal zijn dat ergotherapeuten. U kunt ook zelf op zoek gaan. Dat is bovendien handig als voorbereiding op het gesprek met een ergotherapeut. Op het internet kunt u direct zoeken in het aanbod van leveranciers. Maar u kunt ook eerst zoeken naar informatiesystemen over hulpmiddelen, zoals de Vilans Hulpmiddelenwijzer. De meeste informatiesystemen hebben net als de leveranciers belang bij de verkoop van producten. Dat is anders voor de Vilans Hulpmiddelenwijzer: die geeft onafhankelijke informatie want die heeft geen commercieel belang bij wat u waar koopt.

4. Hoe vindt u hulpmiddelen die een oplossing betekenen? Er bestaat van sommige soorten hulpmiddelen informatiemateriaal, zoals brochures of keuzehulpen. Deze keuzehulpen leiden u met een vragenlijst stap voor stap naar een passende oplossing.

5. Hoe vindt u tussen al die oplossingen het hulpmiddel dat het beste past bij uw situatie en uw wensen? Welk hulpmiddel helpt het beste? U gaat nu gedetailleerde informatie verzamelen: welke merken en typen zijn er op de markt? Wat zijn de eigenschappen en welke eigenschappen helpen u. Daarna gaat u de gevonden hulpmiddelen onderling vergelijken. En daar rolt dan het hulpmiddel uit dat het best bij u past.

6. Welk hulpmiddel neemt u uiteindelijk? Dat hangt ook af van wat het kost en hoe het zit met de verkoopvoorwaarden (garantie). En hoe het met de service zit. En of u een extra servicecontract of abonnement moet afsluiten. Of u een verzekering verplicht moet afsluiten. Ga ook na of de leverancier een keurmerk heeft, bijvoorbeeld NKH of die van SEMH. Houdt u er rekening mee dat gemeenten en zorgverzekeraars kunnen werken met andere merken en typen hulpmiddelen dan het merk dat u tijdens uw speurtocht vond.

7. Hoe staat het met de vergoedingen? Ook hier gaat u op zoek naar de mogelijkheden voor tegemoetkoming door:
  • Gemeenten (Wmo)
  • Zorgverzekeraars (Zvw)
  • UWV (WIA)
Sommige kosten kunt u aftrekken van de belasting. Koop nooit zomaar een hulpmiddel met het idee dat bijvoorbeeld de gemeente of de zorgverzekeraar het later wel vergoed.

8. Welke andere mogelijkheden heeft u? U kunt bepaalde soorten hulpmiddelen huren of lenen via uw zorgverzekeraar of als u lid bent via een zorgorganisatie. Meestal kunt u deze hulpmiddelen 26 weken kosteloos lenen. Daarna moet u huren of kopen. Veel verzekeraars en zorgorganisaties bieden hulpmiddelen met een korting aan. U kunt natuurlijk ook tweedehands kopen. In dat geval moet u extra letten op garantie en service.

9. Hoe staat het met het leren omgaan met een hulpmiddel? Probeer een hulpmiddel uit: u kunt het op proef nemen of een proefrit maken bij een leverancier. Als u uiteindelijk een hulpmiddel kiest of krijgt, vraag dan om een goede gebruiksinstructie en een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Voor sommige hulpmiddelen bestaan cursussen of lessen, bijvoorbeeld voor scootmobielen.

10. Wat als het hulpmiddel stuk gaat of niet meer voldoet? Als u het hulpmiddel koopt, regelt u de service bij de aanschaf. Het onderhoud kunt u uitbesteden als dat niet bij verkoop is geregeld. Als u jaarlijks evalueert of het hulpmiddel doet wat het volgens u moet doen, weet u zeker dat het hulpmiddel bij u blijft passen.

Meer hulp bij het kiezen van hulpmiddelen op www.consuwijzer.nl, www.consumentenbond.nl, www.acm.nl en www.rijksoverheid.nl.
 
Inhoud