Tips om in contact te blijven
Er wordt veel gesproken over eenzaamheid, over het niet meer verbonden voelen. De 'online' contactmogelijkheden zijn in een stroomversnelling gekomen. Hoe houden we in deze tijd tóch betekenisvol contact? Of u nu alleen woont of een ouder met dementie in een zorginstelling heeft. Of als u vanwege uw aard en aandoening een strakke planning nodig hebt of een kind heeft dat extra steun behoeft.
Laatst bijgewerkt op: 24-04-2025
Het zijn de kleine dingen die het doen, een lied uit vervlogen jaren (YouTube). Maar zo waar. Dus pak op die telefoon, schrijf die kaart en beschrijf uw dag of gevoel in een brief.
In contact blijven
Direct contact, bellen of een kaartje
- Naast het versturen van een kaart of brief of telefoneren kunt u ook een bloemetje of een cadeautje laten bezorgen. Maar ook diensten zijn te bestellen, bijvoorbeeld een complete restaurantmaaltijd. Houd de (wijk)krant goed in de gaten voor de mogelijkheden. Ook ouderenorganisaties of belangenorganisaties kunnen u hierbij behulpzaam zijn. Bent u bekend met sociale media? Dan kunt u via een buurt-app, Facebook of dergelijke ook ideeën opdoen om het contact te onderhouden.
Op afstand
- Heeft u behoefte om elkaar te zien, maar is dit niet mogelijk? U kunt dit met technologie ook op afstand voor elkaar krijgen. Via uw telefoon of computer kunt u bijvoorbeeld beeldbellen. Op die pagina vindt u ook instructies als u nog niet bekend bent met Skypen, FaceTimen of beeldbellen via WhatsApp en Signal. Tip! Bekijk een overzicht van de in Nederland beschikbare eenvoudigere tablets
- Contact kan ook via de zorg lopen, organisaties kunnen communicatieplatforms aanbieden voor de nodige interactie. Maar u kunt zelf ook deze service aanvragen en in de familie introduceren. Veel van deze diensten zijn gratis.
Bij verblijf in een zorginstelling
Als u zelf in een zorginstelling verblijft, uw naaste of uw kind dan kunt u afspraken maken met het zorgpersoneel. Voorbeelden van wat u kunt vragen:
- Ziet u slecht en wil het personeel de brief wel voorlezen?
- Willen ze het bericht aan uw kind met duidelijke korte tekst en pictogrammen bespreken met uw kind?
- Misschien kan er hulp geboden worden bij technologisch of digitaal contact en hoe ziet dat eruit?
Hulpmiddelen
Voor communiceren
- Op de Hulpmiddelenwijzer kunt u via de zoekterm communiceren aan de linkerkant andere activiteiten kiezen die bij ons onder communiceren vallen. Hier kunt u bekijken welk hulpmiddel aansluit bij uw wensen en mogelijkheden. U kunt aan de linkerkant boven het keuzemenu ook kiezen voor uw situatie, bijvoorbeeld verstandelijke beperking. Onder communiceren, gesprek voeren vindt u dan communicatiehulp.
Voor contact maken of afstand
- Bij eenzaamheid kunt u denken aan het gebruik van robotdieren voor wat aanspraak en interactie in huis. Er zijn ook bij speelgoedwinkels sprekende huisdieren te koop.
- Ook via de zorg kan op afstand voor interactie gekozen worden met een robot, zij houden u actief en zorgen dat bijvoorbeeld medicatie op tijd genomen wordt.
- Meer hulpmiddelen vindt u op onze activiteitenpagina over contact maken.
Wilt u (nu) met iemand spreken? De hulplijnen op een rijtje.
- Ouderenbond ANBO: 0348-466666, voor een luisterend oor en algemene vragen.
- Het Rode Kruis: 070-44 55 888, voor een luisterend oor, praktische tips en hulp bij het online boodschappen doen.
- De Luisterlijn: 0900-0767, voor iedereen dag en nacht beschikbaar voor een luisterend oor.
- Het Humanistisch verbond: 020-521 9011, lifeline voor levensvragen. Ga in gesprek met een humanistisch geestelijk verzorger, een professionele gesprekspartner die je steunt bij levensvragen. Ma t/m vrij 10:00 - 12:00.
- Mantelzorglijn: 030-760 6055 voor vragen over mantelzorg en het coronavirus, advies of luisterend oor. Ma t/m vrij 9.00 tot 16.00 uur: Buiten deze openingstijden is de telefoon doorgeschakeld naar de Luisterlijn.
- Kanker.nl - infolijn voor: (ex-) kankerpatiënten en hun naasten. Ma t/m vrij 12.00 tot 17.00 uur: 0800-022 6622
- MIND Korrelatie: 0900-1450, voor iedereen die kampt met psychische en psychosociale problemen. Ma t/m vrij van 9.00 tot 18.00 uur.
- De Kindertelefoon: 0800-0432, voor kinderen die zich zorgen maken, voor zichzelf maar ook voor hun (groot)ouders, elke dag van 11.00 tot 21.00 uur.