Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Tips om in contact te blijven

Er wordt veel gesproken over eenzaamheid, over het zich niet meer verbonden voelen. We hebben het gezien na het coronavirus en nu met andere onzekerheden, het maakt écht contact hebben en maken lastig. De online contactmogelijkheden zijn echter in een stroomversnelling gekomen. Hoe houden we in deze tijd dan tóch betekenisvol contact? Of u nu alleen woont, een ouder met dementie in een zorginstelling heeft. Of als u vanwege uw aard en aandoening een strakke planning nodig hebt of een kind heeft dat extra steun behoeft.

Inhoud

    Inhoud

    Het zijn de kleine dingen die het doen, een lied uit vervlogen jaren (YouTube). Maar zo waar. Dus pak op die telefoon, schrijf die kaart en beschrijf uw dag of gevoel in een brief.

    YouTube video thumbnail

    Bij verblijf in een zorginstelling gaat het er om wat u zelf of uw kind nog kunt en wat u aan het zorgpersoneel kunt vragen. Ziet u slecht en wil het personeel de brief wel voorlezen? Willen ze het bericht aan uw kind met duidelijke korte tekst en pictogrammen bespreken met uw kind? Maak afspraken als dat kan. Misschien kan er hulp geboden worden bij technologisch/digitaal contact en hoe ziet dat eruit?

    Direct contact, bellen of een kaartje

    Naast het versturen van een kaart of brief of telefoneren kunt u ook een bloemetje of een cadeautje laten bezorgen. Maar ook diensten zijn te bestellen, bijvoorbeeld een complete restaurantmaaltijd. Houd de (wijk)krant goed in de gaten voor de mogelijkheden. Ook ouderenorganisaties of belangenorganisaties kunnen u hierbij behulpzaam zijn. Bent u bekend met sociale media? Dan kunt u via een buurt-app, Facebook of dergelijke ook ideeën opdoen om het contact te onderhouden.

    Beeldcontact op afstand

    Heeft u behoefte om elkaar te zien, dan kunt u dit met technologie ook op afstand voor elkaar krijgen. Via uw telefoon of computer kunt u bijvoorbeeld beeldbellen. Op die pagina vindt u ook instructies als u nog niet bekend bent met Skypen, FaceTimen of beeldbellen via WhatsApp.

    Contact kan ook via de zorg lopen, organisaties kunnen communicatieplatforms aanbieden voor de nodige interactie. Maar u kunt zelf ook deze service aanvragen en in de familie introduceren. Veel van deze diensten zijn gratis.

    Tip!

    Contact en techniek

    Bijvoorbeeld bij eenzaamheid kunt u denken aan het gebruik van robotdieren voor wat aanspraak en interactie in huis. Er zijn ook bij speelgoedwinkels sprekende huisdieren te koop. Ook via de zorg kan op afstand voor interactie gekozen worden met een robot, zij houden u actief en zorgen dat bijvoorbeeld medicatie op tijd genomen wordt.

    Meer hulpmiddelen vindt u op onze activiteitenpagina over contact

    Meer weten over communicatie?

    Op de Hulpmiddelenwijzer kunt u via de zoekterm communiceren aan de linkerkant op diverse onderwerpen/thema’s selecteren. Hier kunt u bekijken wel hulpmiddel aansluit bij uw wensen en mogelijkheden. U kiest bijvoorbeeld onder communicatie; gesprek voeren en daarna bij uw situatie bovenaan: verstandelijke beperking. Onder de mogelijkheden vindt u dan communicatiehulp.

    Wilt u liever met iemand anders spreken?

    Hulplijnen:

    • Ouderenbond ANBO: 0348-466666, voor een luisterend oor en algemene vragen.
    • Het Rode Kruis: 070-44 55 888, voor een luisterend oor, praktische tips en hulp bij het online boodschappen doen.
    • De Luisterlijn: 0900-0767, voor iedereen dag en nacht beschikbaar voor een luisterend oor. 
    • De Ouderen-Infolijn: 030-3400 600, een speciale telefoonlijn van seniorenorganisatie KBO-PCOB. Voor alle vragen (van ouderen) over corona: ma t/m vrij van 9.00 tot 17.00 uur.
    • Het Humanistisch verbond: 020-521 9011, lifeline voor levensvragen. Ga in gesprek met een humanistisch geestelijk verzorger, een professionele gesprekspartner die je steunt bij levensvragen. Ma t/m vrij 10:00 - 12:00.
    • Mantelzorglijn: 030-760 6055 voor vragen over mantelzorg en het coronavirus, advies of luisterend oor. Ma t/m vrij 9.00 tot 16.00 uur: Buiten deze openingstijden is de telefoon doorgeschakeld naar de Luisterlijn.
    • Kanker.nl - infolijn voor: (ex-) kankerpatiënten en hun naasten. Ma t/m vrij 12.00 tot 17.00 uur: 0800-022 6622
    • MIND Korrelatie: 0900-1450, voor iedereen die kampt met psychische en psychosociale problemen. Ma t/m vrij van 9.00 tot 18.00 uur.
    • De Kindertelefoon: 0800-0432, voor kinderen die zich zorgen maken, voor zichzelf maar ook voor hun (groot)ouders, elke dag van 11.00 tot 21.00 uur.

    Gerelateerde hulpmiddelen

    Deel deze pagina via: