Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Hoe begint u? Vragen die helpen

U ervaart in het dagelijks leven ongemak, de activiteiten die u graag wilt doen zijn misschien (te) lastig voor u. Hoe kunt u dit oplossen? Waar begint u? Op deze pagina beschrijven we het eerste deel van dit proces: wat hulpmiddelen zijn, welke vragen u zichzelf kunt stellen of een hulpmiddel iets voor u is en wanneer hulpmiddelen het leven makkelijker maken. Naast fysieke hulpmiddelen zijn er andere oplossingen: iets niet meer doen of het op een ander manier doen. Maar u kunt ook gebruik maken van diensten of iemand inschakelen om u te helpen.

Inhoud

    Inhoud

    Wat zijn hulpmiddelen? 

    Het verschil tussen hulpmiddelen, handige producten en comfortproducten is klein. Denk aan blikopeners, e-bikes en mobiele telefoons voor senioren. Vroeger waren dit echte hulpmiddelen, nu zijn ze handig voor iedereen. Vormgevers en ontwerpers maken producten steeds beter geschikt voor grote groepen gebruikers: we noemen die producten comfortproducten. Deze producten maken het leven van iedereen wat makkelijker: van blikopener tot elektrische fiets. We noemen al deze handige producten, technische hulpmiddelen en comfortproducten verder ‘hulpmiddelen’.  

    Er bestaan eenvoudige hulpmiddelen  en grotere, ingewikkelder hulpmiddelen. De meeste eenvoudige kunt u zelf regelen en aanschaffen bijvoorbeeld die blikopener of een beugel in het toilet. Een eenvoudig hulpmiddel kan al een bijdrage leveren aan een zelfstandig leven, aan activiteiten die de moeite waard zijn.

    Voor degrotere en ingewikkelde hulpmiddelen, zoals scootmobielen heeft u een expert nodig en/of advies en begeleiding van een ergotherapeut. Afhankelijk van het soort hulpmiddel kan het aanvragen ook in overleg met de huisarts, zorgverzekeraar of direct bij de gemeente gebeuren. U kunt altijd gebruik maken van een onafhankelijke adviseur

    Een hulpmiddel, iets voor u? 

    Hoe weet u nu welk hulpmiddel geschikt is? Na het wat, waarom en wanneer van hulpmiddelen volgt een stappenplan om u te helpen met uw keuze.  

    Als u gaat bekijken of een hulpmiddel u kan helpen, dan is het belangrijk om allereerst goed naar uw situatie, wensen en mogelijkheden in beeld te hebben. De 4 vragen hieronder helpen u daarbij. U kunt deze vragen ook met een naaste of mantelzorger bespreken. 

    Welke hulpmogelijkheid u kiest, hangt af van wat u wilt kunnen of blijven doen. Welke activiteiten vindt u belangrijk en welke gaan moeilijk in uw dagelijks leven? Denk hierbij aan haren kammen, eten, de computer gebruiken maar ook hobby's. 

    Er zijn veel verschillende mogelijkheden van op een andere manier doen, een  hulpmiddel tot aan een vrijwilliger die u komt helpen. Daarom is het belangrijk dat u bedenkt welke activiteiten u graag helemaal zelfstandig wilt doen. En, of er activiteiten zijn waarbij u liever hulp krijgt van iemand.

    U heeft bijvoorbeeld moeite met het verplaatsen van spullen. Is het optillen moeilijk of juist het vastpakken? Daar horen namelijk verschillende hulpmogelijkheden bij. Of is het opstaan van het toilet bijvoorbeeld lastig, of juist het gaan zitten omdat u uw heup niet goed kunt bewegen? U kunt altijd een ergotherapeut vragen om samen te kijken  waar u precies moeite mee heeft.

    Misschien heeft u al een andere manier gevonden en geprobeerd. Misschien heeft u al een voorwerp of hulpmiddel in huis dat bij een activiteit kan helpen. Of is het hulpmiddel aan te passen of op maat te maken?  Ook hier kunt u hulp bij krijgen. Uw ergotherapeut denkt graag met u mee.

    Wanneer helpt een hulpmiddel?

    Heeft u moeite met een handeling of activiteit? Of ziet u dat iemand ‘iets maar niet meer doet’ omdat het zoveel moeite kost? Heel vervelend, zeker als het om leuke dingen gaat, of heel belangrijke zoals eten en drinken. Simpele hulpmiddelen kunnen al een groot verschil maken.

    Een hulpmiddel helpt

    • als u het bij de hand hebt. Een bril die thuis ligt, helpt niet bij boodschappen doen.
    • als u er goed mee om kunt gaan. Een scootmobiel die voor u te hard gaat, blijft in de schuur staan.
    • als het geen extra energie kost. Een aardappelschilmachine pakken, gebruiken en schoonmaken kost u meer tijd en moeite dan een zakje kant en klare aardappels kopen.
    • als het de oplossing biedt voor uw probleem maar deze niet verergert in de toekomst. Een traplift brengt u boven, maar zorgt ook voor minder beweging waardoor de spiermassa afneemt.

    Probeer een goed beeld te krijgen van waar, wanneer en waarmee  u moeite heeft (de gebruiksomstandigheden). En wat u nog graag zelfstandig wilt kunnen doen. 

    Kleine en grote oplossingen:

    • Een hulpmiddel of een andere manier van dingen doen (hulp voor het lichaam zelf).
    • Persoonlijke assistentie (mantelzorger, vrijwilliger of zorgverlener). 
    • Diensten (maaltijdservice of collectief vervoer).
    • Aanpassingen in huis (bij angst om te vallen: kleedjes verwijderen).

    Op onze pagina Ontdek de mogelijkheden. Wat is belangrijk om te weten vindt u de stappen die u kunt zetten om het 'juiste' hulpmiddel te vinden.

    Kijk na verloop van tijd of het (hulp)middel goed en veilig gebruikt wordt. Is het probleem verholpen? Bevalt het hulpmiddel of staat het ongebruikt in de kast? Wordt er beter gegeten met een maaltijdservice? Zorgt de buurtmobiel voor gezelligheid bij het wekelijks kaarten? Bij twijfel raadpleeg dan gerust uw huisarts of ga voor ondersteuning naar een ergotherapeut

    Deel deze pagina via: