Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Tijdmelder met spraakfunctie

Sprekende horloges of sprekende tijdmelders zeggen hoe laat het is als u de tijd niet of alleen met grote moeite kunt lezen omdat u blind of slechtziend bent.

Inhoud

    Inhoud

    Waarvoor dient een sprekende tijdmelder?

    De sprekende tijdmelder of horloge vervangt het kijken naar een klok, om te weten hoe laat het is 

    Hoe werkt een sprekende tijdmelder?

    Met een druk op een knop of het touchscreen spreekt het horloge de tijd op dat moment uit. De meeste horloges met spreekfunctie hebben een instelbare alarmfunctie die de tijd zegt bij het instellen en afgaan.

    Belangrijk om te weten

    • De wijzerplaat of display van horloges voor blinden en slechtzienden hebben soms ook grote cijfers met veel contrast of een voelbare punt bij de hele uren.

    Productoverzicht

    Alternatieven

    • Wekkers voor blinden en slechtzienden kunnen de tijd uitspreken als een 12 of als een 24 uurs klok: u hoort bij een 12 uurs klok: 'De tijd is tien over drie in de middag' en bij een 24 uurs klok: 'De tijd is vijftien uur tien'.
    • Er is ook een drukknop met spraakfunctie, deze vermeldt tijd en datum.
    • Nederlandssprekende horloge-sleutelhanger die altijd voorzien is van de juiste tijd, zender gestuurd dus verwerkt zelf de zomer- en wintertijd. Een heldere damesstem leest zowel de tijd als de dag en datum voor.

    Wordt het vergoed?

    Het hulpmiddel wordt vergoed vanuit de Zorgverzekeringswet, maar valt niet onder de basisverzekering. Heeft u een aanvullende verzekering? Raadpleeg dan uw polisvoorwaarden of neem voor de aanschaf contact op met uw zorgverzekeraar.

    Meer over de Zorgverzekeringswet

    Hoe te verkrijgen?

    Hulpmiddelen vanuit de Zorgverzekeringswet

    In de Zorgverzekeringswet (ZvW) staat beschreven welke hulpmiddelen voor vergoeding uit het basispakket in aanmerking komen. Bekijk het overzicht op de website van Zorginstituut Nederland.
    De hulpmiddelen die vergoed worden vindt u in het Reglement Hulpmiddelen op de website van uw verzekeraar. Let op! Dit Reglement Hulpmiddelen kan verschillen per zorgverzekeraar. In het reglement staan de voorwaarden zoals de hoogte van de vergoeding, de eigen bijdrage, vervanging, wijziging of reparatie van een hulpmiddel, gebruikstermijnen en de kwaliteitseisen.

    Wie bepaalt of beoordeelt het?

    • De zorgverzekeraar beoordeelt in het individuele geval of een verzekerde in aanmerking komt voor (redelijkerwijs is aangewezen op) het aangevraagde hulpmiddel. De zorgverzekeraar kan het hulpmiddel in eigendom van de verzekerde geven of uitlenen.
    • De zorgverzekeraar kan voorwaarden stellen aan het vergoeden van hulpmiddelen. Bijvoorbeeld dat vooraf toestemming nodig is van de zorgverzekeraar. Of dat bij de aanvraag van een hulpmiddel een voorschrift of toelichting nodig is van een behandelend arts.

    Afhankelijk van het soort zorgpolis kan een verzekerde:

    •  Zelf kiezen waar hij het hulpmiddel haalt.
    •  Kiezen uit leveranciers die een contract met de zorgverzekeraar hebben.
    • Richtlijnen vinden over bijvoorbeeld vervanging, wijziging of reparatie van een hulpmiddel en gebruikstermijnen.

    Informatie

    Komt u er niet uit? Bezoek dan het informatie- en adviespunt het Juiste loket|Regelhulp (Ministerie van VWS).

    Meer informatie

    Vragen of opmerkingen

    De Vilans Hulpmiddelwijzer verkoopt geen hulpmiddelen. Kijk voor meer informatie op: Waar kan ik het hulpmiddel kopen?

    Heeft u een vraag? Kijk bij de veelgestelde vragen (FAQ's). Staat uw antwoord daar niet bij, dan kunt u ook contactTijdmelder met spraakfunctie met ons opnemen.

    Wilt u blijvend betrokken zijn bij de Hulpmiddelenwijzer? Geeft u dan op voor ons Hulpmiddelenwijzer-panel. Uw mening doet ertoe!

    • Laatst herzien op: 14-08-2023 

    Gerelateerde hulpmiddelen

    Gerelateerde 'Handig om te doen's

    Deel deze pagina via: